www.radiochango.com
GATS
CERCAR:       
Editorials
Portada
 
 

Novembre 2006: Censura

Enviar a un amicEnviar a un amic


Dibuix de W oznia k - www.wozwoz.net

Novembre 2006: Censura

Com no sóc un especialista de les tècniques d'informació, hauré de limitar-me a la meva experiència personal, basada en gairebé mig segle de pràctica del periodisme, tant a França com a Espanya. La lliçó que trec d'aquesta mirada cap a enrere és que la nostra professió s'ha anat adaptant a l'evolució del capitalisme, si és que no l'ha precedit. En dues paraules, que quan vaig començar, el 1960, la censura l'exercien els governs, i ara és a les mans dels empresaris. Ja fa uns cinc o sis anys, el primer ministre francès, Lionel Jospin, va declarar, en un atac de sinceritat que li va ser molt retret, que els governs no podien fer gens contra les multinacionals; i aquesta apreciació es refereix també a la premsa.
Jo vaig començar a treballar el 1960 a la Secció en espanyol de Ràdio França, que ara es diu Radio França Internacional. En l'equip figuraven també Mario Benedetti, Mario Vargas Llosa, Sever Sarduy i altres escriptors coneguts; però això és anecdòtic.
La Censura, preliminar, l'exercia el Ministeri de Relacions Exteriors, el Quai d'Orsay, que ens donava els butlletins informatius i comentaris en francès. Cada secció ( anglès, alemany, espanyol, etc...) es limitava a traduir-lo, sense sortir-se de la ratlla. El mateix feia la BBC. Fernando del Paso, que va treballar a aquest organisme anglès, per venir després amb nosaltres, m'explicava que allà es feia el mateix. A ell li van interposar una queixa oficial per haver afegit "el president electe Salvador Allende", quan allò d'electe no figurava en el text oficial del Foreing Office.
De vegades, poques, el control se li anava de les mans al poder. En certa ocasió, allà per 1966, va venir a veure'ns un col·laborador de Radi l'Havana, anomenat Claude Haquin. Ens va proposar, oficialment, que participéssim en un concurs radiofònic internacional organitzat per Cuba. Ho vam fer clandestinament - "De la Bastilla a Moncada" - , vam guanyar el primer premi, i la direcció ens va prohibir acudir a l'Havana a rebre'l. Al nostre director de llavors, André Camp, li va costar el càrrec. A mi no em va passar res perquè immediatament es va produir Maig del 68 i el govern va haver d'empassar-se moltes coses. I vaig aprofitar això perse'm desplaçar-me a Cuba a rebre el premi, tard, però millor que no fer-ho mai.
.

Aquest període d'intervenció directa i descarada dels governs va durar fins a l'arribada de François Mitterrand al poder el 1981. Des de llavors, cada redacció elabora els seus propis butlletins informatius. En aquesta data em nomenen director del Servei per a Espanya i Amèrica llatina, i puc assegurar que no hi va haver cap intervenció del govern. Només vaig tenir un problema amb un periodista que em van voler imposar, a la qual cosa em vaig negar rotundament llevat que aquest periodista se sotmetés a les proves habituals, les superés i em donessin un pressupost especial. Excuso dir que no es va parlar més de l'assumpte.
En aquells anys també estava encarregat de les emissions en gallec de Radi França. Les vaig dirigir i vaig realitzar durant dos o tres anys, en ple franquisme. Per les antenes en passava gent com Celso Emilio Ferreiro, José Luis Méndez Ferrín, Manuel María, José María Castroviejo i altres intel·lectuals gallecs, gairebé tots compromès en la lluita antifeixista. Era ambaixador d'Espanya llavors José María de Areilza, comte de Métrico, el "liberal" franquista, que va intervenir davant del govern francès i va aconseguir suprimir les emissions gallec, i de passada també les que es feien en euskera i en català.

Ja que estem en el tema de la ràdio, diré que en aquells moments jo exercia de corresponsal suplent de Radio Nacional d'Espanya. Això vol dir que quan l’Angel Roselló, el titular, estava malalt o prenia vacances, jo el substituïa. Va succeir que em va tocar fer-ho quan el juliol de 1969, Franco va proposar Juan Carlos com el seu successor amb títol de Rey. Aquell dia anàvem a realitzar un múltiplex, amb els corresponsals de Paris, Roma, Londres, i Nova Cork. Dirigia el programa des de Madrid Victoriano Fernández Asís, falangista notori. La vigília ens anunciava sempre el tema del dia següent, i havíem de preparar una revista de premsa sobre el que es comentava a cada país d'aquest esdeveniment. Cada cual va exposar la seva visió, fins que em va preguntar! I a París que es diu, Chao? - Doncs aquí no vaig trobar cap comentari. Home, alguna cosa hi haurà, no? -Doncs no; no es parla res d'això. L'endemà, en directe, el senyor Asís va anar preguntant tots, un per un, el que es deia a cada país, menys a mi, que vaig romandre mut. Mai més no em van tornar a cridar per substituir Roselló.
Va ser un cas flagrant de censura dictatorial, ja que excuso dir-los que no m'havia establert contracte ni res.

Abans, allà per 1967, jo era corresponsal del diari "L'Alcazar". He d'aclarir quan més aviat millor que no es tractava de l'Alcàsser ultradretana d'avui, sinó d'un diari de dretes, com tots, però que pertanyia a l'Opus Dei aperturista, desitjós d'entrar a Europa i jugava la carta liberal. El 1968 em vaig donar a conèixer a Espanya gràcies al Maig francès. Jo coneixia als capitosts d'aquest moviment, Cohn Bendit, Sauvageot i d'altres, i vaig publicar sentrevistes que van donar molt que parlar. Tant, que el llavors ministre d'Informació, Manuel Fraga Iribarne, falangista oposat a l'Opus Dei, va decidir retirar el diari de les mans de l'Opus Dei per lliurar-lo als seus amics, la Hermandad de los Defensores del Alcázar de Toledo, ultradretans, que encara el continuen traient avui, encara que ningú no recordi ja l'Alcazar de Toledo. Immediatament vaig dimitir, i ho vaig fer a temps, perquè de totes maneres m'haguessin fet fora.


No sé com qualificar aquesta censura. De tota manera governamental, però ja indicava interessos polítics de cert grup de pressió, de lluita intestina en el franquisme : falange contra Opus Dei.
Després de la meva dimissió vaig començar a escriure en Voz de Galicia, periòdic de La Coruña que dirigia Francisco Pillado, persona íntegra i progressista, simpatitzant del Partit Socialista Popular creat en aquells anys per Enrique Tierno Galván, el futur alcalde de Madrid. Mantenia jo una crònica setmanal molt extensa titulada "Paris a los cuatro vientos". Allà també van arribar les lluites polítiques i el braç de Manuel Fraga Iribarne. Es va muntar un complot contra el director, manejat pel ministre Fraga, i portat per María Victoria Armesto, periodista del diari, membre de la família dels propietaris i el seu marit, el conegut periodista de dretes, encara que tractava de fer-se passar per liberal, Augusto Assía. Entre Fraga i la parella van desbancar el director Pillado, que es va jubilar i va tenir la valentia de començar a estudiar piano, i jo vaig marxar per solidaritzar-me amb ell.


Veiem que en aquest cas la censura política es va unir a l'empresarial.
Vaig sofrir una altra censura, aquesta vegada vos presumptuós. En tornar de Cuba, després de recollir el premi d'Internacional de Radio La Habana, vaig escriure cinc articles sobre la meva estada a les Illes. Ho dic en plural perquè un d'ells versava sobre l'Illa de Pins, que acaba de ser convertida en Isla de la Juventud. On publicar-los? Tenia diverses opcions a Espanya, i vaig decidir oferir-se'ls al diari dels sindicats verticals ( falangistes) Pueblo. Per què? Perquè vaig recordar Jean-Paul Sastre: ell, en comptes de publicar els seus articles sobre Cuba a la seva revista, Les Temps Modernes, el va fer en "France-Soir, diari popular que tirava a un milió d'exemplars. Però no tot el món és Jean Paul Sartre, i Pueblo - el de major tirada d'Espanya - em van publicar els dos primers articles. A partir del tercer (precisament sobre l'Isla de la Juventud), va intervenir la censura i es va desplomar la meva il·lusió existencialista. Després vaig saber que hi havia una intervenció directa el ministre d'Informació, senyor Manuel Fraga Iribarne, del qual diré unes paraules, ja que apareix massa sovint en aquesta xerrada.

Al senyor Manuel el conec des de petit. Som del mateix poble, Villalba, i la seva casa estava a cinquanta metres de la nostra. Resulta que jo, des d'on m'arriba la memòria, vaig ser un nen prodigi del piano. Als sis anys la meva fama s'estenia per la comarca, i als deu vaig donar el primer concert en el Circulo de las Artes de Luego. Manolito Fraga, ja advocat prometedor, anava a escoltar-me tocar a la galeria de casa meva, i com ja era un personatge influent, em va aconseguir beques per ampliar estudis, primer en Madrid, i després en París. Quan vaig arribar a la capital francesa les nostres posicions polítiques van començar a divergir, sense que mai es ressentissin les nostres relacions personals. I així puc dir que Fraga Iribarne va ser la persona que més em va ajudar en la meva carrera pianística, i la que més em va perjudicar en la periodística.

Per exemple, amb la revista "Triunfo". Em va fer mal a mi, a la revista, als lectors i a la democràcia. Ja sabran vostès que Triunfo va ser la publicació antifranquista més important d'Espanya, per la seva tirada i el seu contingut.
Hi va haver un moment en què Fraga es va vestir de demòcrata i va suprimir la censura. La premsa mundial va elogiar aquesta mesura progressista. En realitat va ser pitjor: es va suprimir la censura governamental, que era massa zafia i inculta, i es va recórrer a la censura penal. Tot director de diari, tot periodista tenia llibertat per escriure i publicar el que volgués, però qualsevol individu o societat podia portar-lo als tribunals. Amb aquesta senzilla pirueta legislativa va acabar amb "Triunfo". Se li va aplicar dues vegades condemnes de tres mesos de tancament i l'habitual multa per dos articles : un titulat "El Matrimonio en España", i l'altre una pregunta : "Estamos preparados para el cambio"?


És a dir, que de la censura dictatorial, passem a la censura de clan, per arribar a la censura judicial.
Però l'evolució segueix, i aquest mateix any, tant Ignacio Ramonet com jo hem estat victimes de la censura empresarial:
Ambdós portàvem dos anys escrivint articles setmanals en la Voz de Galícia. De sobte el mes de maig, el propietari del diari força la dimissió del director, Bieito Rabido. Immediatament, la mateixa setmana, deixen de publicar-nos, sense explicacions, ni a nosaltres ni als lectors.


He de dir que La Voz de Galícia es va mostrar anada al davant a Espanya d'una tendència que ja era comuna a França : Serge July, promotor notori del maig del 68 francès, fundador i director del diari "Liberation", va ser posat de potetes al carrer per diferències ideològiques per l'accionista principal, el multimilionari Edouard de Rothschild, accionista majoritari des d'abril de 2005, així com Alain Genestar, director de Paris-Match, qui va sortir catapultat per haver publicat en portada una fotografia de Cecilia Sarkozy en companyia de seu llavors amant. Cecilia és néta del compositor Isaac Albéniz, per l'únic que m'és simpàtica. Perquè a més, Cecilia és l'esposa del ministre de l'Interior, l'amic íntim d'Arnaud Lagardère amo de la revista.


I així, alhora de l'avenç del capitalisme cap al neoliberalisme, assistim a una progressió simultània, paral·lel, de la premsa. És l'única conclusió que trec d'aquesta experiència personal, així com una satisfacció : segons les últimes enquestes, La Voz de Galícia va perdre cinc mil lectors en els últims cinc mesos. LA gent no és idiota, i el monstre devora els seus lacais.
Quan creia que el punt de censura assolit per La Voz de Galícia era insuperable, em surt un diari de la premsa que diem lliure que el sobrepassa. Es tracta de El Heraldo de Miami, versió en castellà del Miami Herald, ambdós agressius contra Cuba. Es pot llegir en Internet: tots els dies surt algun critic, i ara s'ha descobert que, a més, corromput. Fa uns dos mesos s'acaba de descobrir que la dotzena de periodistes més implacables i fustigadors de Cuba estaven, en realitat, retribuïts pel Departament d'Estat nord-americà: cada vegada que escrivien el que fos contra Cuba, els donaven un xec del govern dels Estats Units, a més del seu sou normal, sens dubte. També, de la mateixa forma, col·laboraven amb Radio Marti i amb TV Marti, ambdues de l'Estat.


Allà tenim uns periodistes, pagats pel seu patró, tornats a pagar per l'Estat per inventar mentides, i que no dubten en intervenir com a propaganda política.

Quina mesura pren el director del diari, un cubà-nord-americà de dretes i anticubà anomenat Jesús Díaz?

Doncs aquest senyor reacciona com un professional, de forma correcta, expulsant a aquesta dotzena de periodistes per falta professional greu.

En aquest moment, el sistema va funcionar bé, de forma exemplar. Però la segona part és diferent : la pressió de la comunitat cubà-americana va ser tan forta, que els anunciants van protestar :¿Com és possible que expulsin els defensors de la llibertat ? I van amenaçar amb retirar la publicitat per asfixiar econòmicament el diari. Així que, dues setmanes després, Jesús Díaz va haver de dimitir. El propietari de l'Heraldo va escriure una carta a la comunitat cubana per disculpar-se, i els prevaricadors han estat reintegrats. . Allà segueixen, de propagandistes exemplars i oficials del Departament d'Estat. Aquesta és la llibertat de premsa.


:: Ramón Chao (traducció de Marta Pueyo) ::
[amunt]

tornar


 

 Comparteix RadioChango!

 
 Facebook MySpace del.icio.us Mister Wong! Digg Twitter Google Yahoo Technorati Meneame Fresqui Favoriting Blogmemes Blinklist Enchilame
 
 
Veure editorials a: Castellano | Français | Italiano | English | Català